Hoe word je de aantrekkelijkste werkgever van Nederland?

Waarom krijgen bekende organisaties altijd een constante instroom aan sollicitanten?
Heel simpel! Omdat mensen een helder beeld van deze organisaties hebben als aantrekkelijke werkgever!

Het containerbegrip ‘Employer Branding’ betekent niets meer of minder dan het zijn van een ‘aantrekkelijke werkgever’.
Ben je een aantrekkelijke werkgever? Dan willen mensen bij je werken. Geen rocket science dus!

Waarom investeren in Employer Branding zich twee keer uitbetaalt?
Een marketing-euro kun je binnen je organisatie maar één keer uitgeven. Nu is het zaak om zo snel mogelijk naar je collega (die dus dat marketingbudget beheert) te rennen en hem of haar te overtuigen van het volgende idee: een marketing-euro betaalt zichzelf 2 keer uit als je hem spendeert aan Employer Branding. Een normale marketing-euro betaalt zich namelijk maar één keer uit.

Het achterliggende plan. Met een goed uitgegeven marketing-euro, besteed aan Employer Branding, bereik je twee groepen mensen: eerst de potentiële nieuwe werknemers en vervolgens je sales-doelgroep, oftewel je prospects en klanten in de slipstream.

Visuals en video’s hebben impact
Een sterke visual of video, die online en/of offline goed vertegenwoordigd is met een goed getarget budget (de marketing-euro),
bereikt veel meer mensen dan alleen nieuwe potentiële collega’s. Als je campagne sterk genoeg is, zegt deze veel over jou als werkgever. Daarnaast zal het succes van deze campagne direct je imago beïnvloeden als leverancier (voor je prospects en klanten). Laat zien hoe je met (nieuwe) collega’s omgaat, dit geeft namelijk bijzonder veel informatie over jou als organisatie.

Daarentegen zal een goede commerciële marketingcampagne (gericht op sales) niet spontaan mensen aansporen om eens te gaan onderzoeken welke vacatures binnen dit bedrijf openstaan.

Sta voor een krachtige identiteit en draag dit uit, altijd en overal!
Arbeidsmarktcommunicatie is de manier om ‘het Woord’ te verkondigen. Maar voordat je iets gaat communiceren, moet je goed nadenken over wat je dan precies wil communiceren aan je doelgroep.

Maak een aangepast arbeidsmarktcommunicatieplan met een beschrijving van je identiteit als werkgever. En som op wat de sterke en aantrekkelijke componenten daarin zijn.

Werk vervolgens aan de hand hiervan een strategie uit over de exacte boodschap(pen) die je wil overbrengen en hoe je je doelgroep en doelen (op de lange termijn) gaat bereiken. Taalgebruik, tijdsplanning, ondersteunend beeldmateriaal en de gekozen kanalen; alles speelt hierin een rol. Een doordacht totaalconcept zorgt voor directe herkenbaarheid en onderstreept jouw identiteit!

Vacatures in grote getallen rondpompen doet iedereen al. De hamvraag moet dan ook altijd zijn:
waarom zouden mensen bij jou willen werken?
Dat is de boodschap die je als organisatie graag wil uitdragen.

Ben iets en bewijs het de wereld!
Laten we een voorbeeld van een technisch bedrijf nemen:

  • Ben je de grootste werkgever in techniek?
  • Ben je de meest innovatieve werkgever in techniek?
  • Ben je het meest internationale bedrijf in techniek?
  • Ben je de leukste werkgever in techniek?
  • Ben je de snelst groeiende werkgever in techniek?
  • Ben je de best betalende werkgever in techniek?
  • Ben je de werkgever in techniek met de meeste opleidingsmogelijkheden?
  • Ben je de werkgever in techniek met de meeste doorgroeimogelijkheden?

Super, vertel het de wereld! Altijd en overal! Elke dag opnieuw. Draag zelf concreet naar buiten waarom mensen jouw bedrijf als aantrekkelijke werkgever moeten beschouwen. Vooral niet bescheiden zijn, je zoekt per slot van rekening personeel en daar moet je hard voor werken in deze markt. Alles wat je naar buiten brengt, hoort je identiteit als werkgever te weerspiegelen.

Er is alleen één gouden regel: je moet het wel serieus waarmaken
Doe geen loze beloftes. Als je claimt de leukste werkgever in techniek te zijn, bewijs dat dan ook aan je doelgroep. Kom bijvoorbeeld maar op met die weekendverhalen in de Ardennen, inclusief BBQ-foto’s, Snapchats en video’s.

Ben je de best betalende werkgever in techniek? Laat de buitenwereld de salarisschalen dan maar zien. Ben je de werkgever met de meeste doorgroeimogelijkheden? Laat zien hoe het groeipad van een medewerker kan verlopen van operator tot CEO.

Bron: Frankwatching

Talent Recruiting - Talent ontdekken zit in onze genen